جلسه ۳۹ چای و داستان در مدرسه اسلامی هنر قم
تجربیات داستان نویسی استاد محمد رضا سرشار/ بخش دوم
۶- بیش از نصف راه نویسندگی، تجارب عمقی و عرضی زیاد از زندگی است. کسی که تجربه زیاد کسب کرده با مسافرت و تحقیق و زندگی با مردم، اگر بطور غریزی و بدون توجه به قواعد داستان نویسی، بنویسد پر مخاطب خواهد بود. اما کسی که سختی زندگی را نچشیده و بی تجربه است اگر سالها کلاس داستان برود و تمام قواعد را هم رعایت کند مخاطب ندارد و به دل نمینشیند.
۷- بهترین نحوهی خواندن چیست؟ چگونه بخوانیم؟
ابتدا بهترین کتابها را با مشورت گرفتن از اساتید اهل فن انتخاب کنید، سپس خودکاری به دست بگیرید و شروع کنید به خواندن البته با دقت و وسواس کامل.
برای شروع خوب است که خلاصه داستان کوتاههایی که میخوانید را بنویسید.
در هر بخش یا فصلی ، نظر خودتان را بعد از خواندن ، بنویسید.
جملات و توصیفات و بخشیهایی از کتاب که برای شما جذاب بوده را یادداشت کنید. نه اینکه بعدا بخواهید از آنها تقلید کنید بلکه این دایره لغات و ذهن توصیفی شما را تقویت میکند.
۸- تا کسی صد تا رمان دسته اول دنیا را نخوانده باشد هر چه کلاس داستان نویسی برود فایده ندارد. شاید با کلاس رفتنها ، ناقد و مدرس داستان نویسی شود اما نویسنده خوبی نمیشود. باید تمام کتب شاخص دنیا را بخواند.
۹- یک نویسنده مشهور میگوید: کسی نویسنده نخواهد شد مگر اینکه نوشتن را مهمترین کار زندگی خود بداند.
۱۰- نویسندگی کار با عجله نیست، باید ذره ذره روی هم بگذارید. یک اثر باید بارها و بارها بازخوانی و بازنویسی و نقد شود تا اینکه مورد توجه واقع شود.
مطالب بیشتر:
سلام و درود
وبلاگ واقعا پرمحتوائی دارین و مطالب خیلی عالی نوشته اید .
حتما به وبلاگ بنده هم سری بزنید تا از تجربیات شما بنده و اعضاء محترم وب سایتم بهرمند بشویم .
موفق باشین . لیمان ثاقب
LIMAN_SAQEB
http://pa-star.sub.ir